U svakoj organizaciji najjednostavnije je zamijeniti sjedište, procese, tehniku i imovinu. Ono što se godinama gradi, lako gubi i teško stvara su timovi. Ljudi koji čine vašu organizaciju su temeljni kapital. Svatko tko je vodio bilo koji tim u životu zna da je to istina i da odgovornost za njihov rad mora preuzeti velikim dijelom voditelj ili lider.

Ne postoji recept za uspješno vođenje koji bi bio 100% učinkovit. Postoje smjernice koje se odnose na potrebu da uvijek pokušate razumjeti ljude oko sebe, motivirati ih i dobro poznavati. To možete uvijek metodom pokušaja i pogrešaka koje u početku dobro funkcioniraju, ali ono što je bitnije je da počnete primjenjivati i neke jednostavne alate vezane uz stilove vođenja. Znanje o tome kako razvijati i motivirati ljude te kako im pomoći da napreduju i ostvaruju svoje potencijale, glavni je alat u kreiranju svijeta kojem drugi žele pripadati.

Ne postoji jedinstveni, najbolji stil rukovođenja za sve situacije i sve ljude. Izbor najboljeg stila rukovođenja treba uvijek uskladiti s konkretnom situacijom i karakteristikama ljudi kojima ste okruženi. Drugačiji pristup u vođenju zahtjeva kriza od standardne svakodnevne situacije.

Zato je dobro da prije nego što razmišljate o svom stilu provjerite gdje želite da bude organizacija i gdje želite biti vi u budućnosti? Želite li neki brzi pomak ili planirate dugoročno ulagati u ljude i organizaciju? Hoćete li mijenjati vaše zaposlenike pa želite bez velikih trzavica proživjeti period tranzicije? Zapamtite uvijek da stilove možete prilagođavati i mijenjati. Provjerite kojem ste stilu rukovođenja skloni i kakve su karakteristike ljudi s kojima radite, a onda krenite u brušenje stila. Dobro je znati koje sve stilove imate na raspolaganju.

Stilovi rukovođenja koje možete primijeniti:

  1. Autoritarni stil – ovaj stil je direktan stil upravljanja te u njemu pozicija vođe proizlazi iz pozicije i hijerarhije. U njemu se traži od djelatnika gotovo bespogovorna poslušnost i zato je loš za svakodnevne situacije, ali dobar za vrijeme krize.
  2. Autoritativni stil – za razliku od autoritarnog, ovaj stil proizlazi iz poštovanja pravila i procedura organizacije. U tom stilu voditelj objašnjava što, kako i zašto treba raditi, ali ne potiče zaposlenike na osobni doprinos. Stil je odličan za nove i neiskusne zaposlenike, ali nikako nije primjenjiv ukoliko vodite tim stručnjaka
  3. Prijateljski stil – lideru koji njeguje prijateljski stil upravljanja bitnije je pozitivna klima u timu nego postizanje zadanih rezultata. U takvom okruženju se ljudi dobro osjećaju jer se odlično balansira između poslovnih i privatnih obaveza. Ipak taj stil trajno može biti loš za ostvarivanje rezultata. Treba uvijek paziti da se ne izgubi poslovni fokus jer poslovna sredina primarno traži prvo poslovna postignuća.
  4. Demokratski stil – radi se o stilu u kojem se ljude uključuje u odluke te se njihovo mišljenje iznimno cijeni. Odluke se donose konsenzusom i zato je dobar za rad sa stručnim i iskusnim zaposlenicima. Nije prikladan za nove i neiskusne timove koji trebaju jasan smjer i praćenje napredovanja.
  5. Model stil – u ovom stilu lider je više orijentiran na svoj operativan rad nego na istinsko bavljenje timom i ljudima. Od ljudi se očekuje da prate model lidera i tako uče procese. Dobar je kada treba kvalitetno odraditi posao, ali ne kao trajan oblik upravljanja. Nedostaje mu aktivan rad s ljudima i često može upravo zbog toga narušiti dobru klimu u timu.
  6. Trenerski stil – trenersko vođenje podrazumijeva aktivan rad s ljudima na njihovom usavršavanju te je dobar zato što povećava kompetentnost svih pripadnika tima. Nizom pitanja ljude se potiče da sami dođu do rješenja i da samostalno donose odluke. Zato nije dobar za situacije u kojima treba brzo i odlučno djelovati. Dugoročno je ipak najbolji stil ukoliko želite stvoriti pobjednički tim u bilo kojem području u kojem djelujete.

Na radionici Leadership-a analizirat ćemo i vaše stilove vođenja! Puno možete naučiti ako zastanete i razmislite o tome koji vam alati trebaju da bi bili bolji i efikasniji. Isplati se.

Melita Pavlek