U svakoj organizaciji najjednostavnije je zamijeniti sjedište, procese, tehniku i imovinu. Ono što se godinama gradi, lako gubi i teško stvara su timovi. Ljudi koji čine vašu organizaciju su temeljni kapital. Svatko tko je vodio bilo koji tim u životu zna da je to istina i da odgovornost za njihov rad mora preuzeti velikim dijelom voditelj ili lider.
Ne postoji recept za uspješno vođenje koji bi bio 100% učinkovit. Postoje smjernice koje se odnose na potrebu da uvijek pokušate razumjeti ljude oko sebe, motivirati ih i dobro poznavati. To možete uvijek metodom pokušaja i pogrešaka koje u početku dobro funkcioniraju, ali ono što je bitnije je da počnete primjenjivati i neke jednostavne alate vezane uz stilove vođenja. Znanje o tome kako razvijati i motivirati ljude te kako im pomoći da napreduju i ostvaruju svoje potencijale, glavni je alat u kreiranju svijeta kojem drugi žele pripadati.
Ne postoji jedinstveni, najbolji stil rukovođenja za sve situacije i sve ljude. Izbor najboljeg stila rukovođenja treba uvijek uskladiti s konkretnom situacijom i karakteristikama ljudi kojima ste okruženi. Drugačiji pristup u vođenju zahtjeva kriza od standardne svakodnevne situacije.
Zato je dobro da prije nego što razmišljate o svom stilu provjerite gdje želite da bude organizacija i gdje želite biti vi u budućnosti? Želite li neki brzi pomak ili planirate dugoročno ulagati u ljude i organizaciju? Hoćete li mijenjati vaše zaposlenike pa želite bez velikih trzavica proživjeti period tranzicije? Zapamtite uvijek da stilove možete prilagođavati i mijenjati. Provjerite kojem ste stilu rukovođenja skloni i kakve su karakteristike ljudi s kojima radite, a onda krenite u brušenje stila. Dobro je znati koje sve stilove imate na raspolaganju.
Stilovi rukovođenja koje možete primijeniti:
- Autoritarni stil – ovaj stil je direktan stil upravljanja te u njemu pozicija vođe proizlazi iz pozicije i hijerarhije. U njemu se traži od djelatnika gotovo bespogovorna poslušnost i zato je loš za svakodnevne situacije, ali dobar za vrijeme krize.
- Autoritativni stil – za razliku od autoritarnog, ovaj stil proizlazi iz poštovanja pravila i procedura organizacije. U tom stilu voditelj objašnjava što, kako i zašto treba raditi, ali ne potiče zaposlenike na osobni doprinos. Stil je odličan za nove i neiskusne zaposlenike, ali nikako nije primjenjiv ukoliko vodite tim stručnjaka
- Prijateljski stil – lideru koji njeguje prijateljski stil upravljanja bitnije je pozitivna klima u timu nego postizanje zadanih rezultata. U takvom okruženju se ljudi dobro osjećaju jer se odlično balansira između poslovnih i privatnih obaveza. Ipak taj stil trajno može biti loš za ostvarivanje rezultata. Treba uvijek paziti da se ne izgubi poslovni fokus jer poslovna sredina primarno traži prvo poslovna postignuća.
- Demokratski stil – radi se o stilu u kojem se ljude uključuje u odluke te se njihovo mišljenje iznimno cijeni. Odluke se donose konsenzusom i zato je dobar za rad sa stručnim i iskusnim zaposlenicima. Nije prikladan za nove i neiskusne timove koji trebaju jasan smjer i praćenje napredovanja.
- Model stil – u ovom stilu lider je više orijentiran na svoj operativan rad nego na istinsko bavljenje timom i ljudima. Od ljudi se očekuje da prate model lidera i tako uče procese. Dobar je kada treba kvalitetno odraditi posao, ali ne kao trajan oblik upravljanja. Nedostaje mu aktivan rad s ljudima i često može upravo zbog toga narušiti dobru klimu u timu.
- Trenerski stil – trenersko vođenje podrazumijeva aktivan rad s ljudima na njihovom usavršavanju te je dobar zato što povećava kompetentnost svih pripadnika tima. Nizom pitanja ljude se potiče da sami dođu do rješenja i da samostalno donose odluke. Zato nije dobar za situacije u kojima treba brzo i odlučno djelovati. Dugoročno je ipak najbolji stil ukoliko želite stvoriti pobjednički tim u bilo kojem području u kojem djelujete.
Na radionici Leadership-a analizirat ćemo i vaše stilove vođenja! Puno možete naučiti ako zastanete i razmislite o tome koji vam alati trebaju da bi bili bolji i efikasniji. Isplati se.
Melita Pavlek